Saturday, December 10, 2011

PROGRAM CERAPAN GERHANA BULAN PENUH


Tepat jam 7.00 malam 10 Disember, 2011, kelihatan orang ramai mula membanjiri Masjid Al-Muttaqin, Bandar Darulaman, Jitra Kedah bagi menunaikan Solat Maghrib berjamaah. Kehadiran pada malam itu dianggarkan mencecah 1,000 orang.

Selepas solat Maghrib, diadakan tazkirah oleh penceramah jemputan dari Kuala Lumpur. Selepas Solat Isyak, jemaah menunaikan solat sunat gerhana yang diimamkan oleh Tuan Syeikh Khudri.

Jabatan Mufti Negeri Kedah turut mengadakan cerapan dengan menyediakan 3 buah telescope dari jenama EQ5 dan Meada LX200 untuk digunakan oleh orang ramai melihat fenomena gerhana bulan penuh. Penggunaan telescope ini dibantu oleh 4 orang pegawai yang mempunyai kepakaran didalam mengendalikannya. Risalah bertajuk "FENOMENA GERHANA - Tanda Kebesaran Allah" turut diedarkan kepada orang ramai. Risalah ini menerangkan dengan lebih lanjut mengenai Gerhana Matahari dan Gerhana Bulan.

Selepas selesai solat sunat gerhana, orang ramai mula beratur di hadapan masjid untuk melihat sendiri gerhana bulan melalui telescope yang disediakan.Mereka sangat berpuashati kerana dapat melihat dengan jelas fenomena gerhana ini didalam keadaan cuaca yang sangat baik. Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment